Falska sedlar

Igår när jag och Marie gick till Carulla, matbutiken precis vid oss, så var allt som det brukar vara. Vi gick genom butiken, plockade på oss det vi ville handla och gick till kassan. Väl framme vid kassan plockade jag upp mina varor på bandet och väntade på att kassören skulle blippa förbi alla varor. 

- 12 500 pesos tack, sa kassören, varpå jag snällt ger han pengarna.
 
Han tittade noga på min 10 000 pesos sedel och ger sedan tillbaka den till mig och säger att den är FEJK..
 
PINSAMT! Förhoppningsvis förstod han att jag inte försökte lura butiken, utan endast var en utlänning som inte fattade något.
 
På butikerna här så känner de alltid på pengarna, då det är mycket vanligt med falska sedlar. På grund av detta så måste man t.ex. alltid lämna fingeravtryck om man går till banken med sedlar eller checkar, för att undvika bedrägerier. 
 
Mina 10 000 pesos som jag inte kommer kunna använda ..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0