Amazonas, 2-8 december

Woooow vilken resa!! Dessa sex dagar är dagar jag aldrig kommer glömma! Att få tillbringa dagarna med apor, krokodiler, promenader i regnskogen och båtturer på Amazonasfloden var helt underbart!
Jag skriver en liten sammanfattning här åt er, dag för dag, samt lägger upp massa bilder i slutet av allt :) Detta blir nog mitt längsta inlägg någonsin :) 

Innan själva resan med alla studenter började så sov jag, två afs-volontärer och två andra över en dag innan. Vi åt middag och bara tog det lugnt!

Dag 1, Måndag:
Innan studenterna anlände till Leticia, som ligger lääängst söder ut i Colombia i Amazonas, så begav vi oss till hotellet som vi skulle bo på för natten. Ett riktigt fint hotell, jämfört med vårt hostell, som hade pool. Förmiddagen spenderades med att lata sig i poolen och försöka överleva 40 grader och ett mycket fuktigt väder! 
VId 16-tiden hämtade vi upp alla studenter och åkte tillbaka till hotellet, där väntade en sen lunch. Efter lunchen begav vi oss mot Brasilien, vilket bara ligger 5 minuter bort med buss. Där åkte vi först till Amazonasfloden där vi såg tittade på punkten där Peru, Brasilien och Colombia möts. Efter det åkte vi till en chokladaffär följt av en marknad med massa skor. Det var ganska fascinerande att så fort man kom över gränsen så började dom prata portugisiska. 
Kvällen avslutades med middag och vila på rummet.
 
Dag 2, Tisdag:
Efter en god hotellfrukost tog vi med oss all packning och gick ner till hamnen där 3 stora båtar väntade på oss, vi var ju 64 personer totalt. Vi åkte ut på Amazonasfloden och mot en by som heter Macedonia. Där dansade den inhemska befokningen för oss, barnen målade teckningar åt oss och vi lärde oss lite nya ord på ett språk som heter Takuna. Färgerna som barnen använde var helt naturliga, något som Celle skulle älskat. Alla färget kom från olika blad och frukter och pappret de målade på hade de gjort själva. Jag fick en målning av en liten pojke som heter Mai Col. 
Efter att vi besökt byn tog vi båtarna till Puerto Narino som ligger vid Amazonasfloden i Colombia, där vi skulle spendera två nätter. Vi åt lunch på en liten restaurang och gick sedan och lämnade vårt bagage på vårat hostel som låg mitt inne i djungeln. 
När alla hade fått sina rum så tog vi på oss badkläder och tog båtarna till en liten sjö. Där hoppade vi alla i och badade, med delfiner simmandes bara 10 meter ifrån oss. Delfinerna vi såg mest av i Amazonas var inte vanliga gråa, utan rosa delfiner. De kan röra nästan alla delar av kroppen, som människor, och får en rosa färg när du växer upp. 
När vi hade badat klart åt vi middag och gick sedan till ett historiskt hus inne i djungeln, där några Takuner pratade om deras historia och traditoner. Vi fick även vara med och dansa en dans som pågick i ca 30 mintuer, men som egentligen kan pågå i tre dagar. 
 
Dag 3, Onsdag: 
Efter frukost tåg vi båtarna till en annan liten by. Där lärde barnen oss hur man flätade armband och de äldre damerna lärde sig hur man gör krukor. Vi såg även en "svensk skola" som blivit donerad av en svenska organisation, kul med lite svenskt ute i djungeln! 
Efter vi besökt den lilla byn åkte vi tillbaka till puerto narino där vi hade lunch och sen gick till en foundacion där vi lärde oss om krokodiler, delfiner och anakondor. Sedan gick vi till ett utsiktstorn där vi beskådade den fina solnedgången över Amazonas.
På kvällen tog vi det bra lugnt, åt middag och hängde på vårat hostell. Min natt var dock inte så rolig. Jag hade ätit något konstigt så jag spenderade natten med att spy, spy och spy... bläää. 
 
Dag 4, Torsdag: 
Efter frukost tog vi med all vår packning till båtarna. Där åkte vi iväg till en annan liten by där vi gav bort skrivböcker till fattiga barn. Efter det tog vi båtarna till Peru. Där promenerade vi 1,5 timme i regnskogen innan vi kom fram till en otroligt vacker plats där vi skulle spendera sista natten. 
När vi väl var framme åt vi lunch och gjorde däreftet olika aktiviteter, så som fiske, båtturer, kayaking och klädklättring. Då jag inte mådde så bra så låg jag mest i en hängmatta och sov. En liten båttur hängde jag dock med på. Vi åkte ut på en liten flod till ett träd där det fanns massa apor som vi matade med bananer. De hoppade på oss, åt ur våra händer och en apa låg och gosade i mitt knä. En riktigt cool upplevelse!
När vi hade ätit middag så gick halva gruppen en nattpromenad i skogen och halva åkte ut på floden för att kolla på krokodiler. Vår lilla båt hittade ganska många små krokodiler, var av en som vi fångade. Jag klappade den och höll i den, sjukt läskigt! Jag har i alla fall alla fingrar kvar :D 
 
Dag 5, Fredag: 
Vi åt en tidig frukost och promenerade sedan tillbaka genom regnskogen till båtarna. Vi åkte tillbaka till Leticia och hotellet vi spenderade första natten på. Där badade vi alla i poolen, åt lunch och sedan åkte vi till flygplatsen. Alla studenterna åkte hem och jag och volontärerna stannade för en till natt i Leticia. 
Denna natt spenderade jag på hotellet med poolen, då jag fick 50% rabatt på rummet, sjuukt värt!! 
Denna dag var även dagen för ljusen, något de firar i Colombia. Gatorna var fyllda med levande ljus, väldigt fint!
På kvällen tog vi en taxi till brasilien och drack en brasiliansk öl, innan vi promenerade 15 minuter hem. 
 
Lördagen spenderade jag i poolen, innan vi åkte till flygplatsen och for hem till Bogota. Det var faktiskt väldigt skönt att komma hem till sen säng, dusch och lägenhet. Borta bra, men hemma bäst (Bogota är ju faktiskt hemma 18 dagar till). 

Resan var helt fantastisk!!! Det ända dåliga var att 7 personer blev magsjuka, en tjej blev biten av en skorpion
och en kille blev miten av en piraya.. Konstiga saker som kan hända ute i regnskogen :P 

Här får ni massaaa bilder! Jag lägger upp lite mer bilder i något annat inlägg. Jag ska nämligen få lite bilder skickade till mig på mig och apor och på mig och krokodilen :) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pusss på er! 
 
 


Kommentarer
Annica

Oj, vilken upplevelse! Tack för att du skrev så detaljerat dag för dag

Svar: Glad att du tyckte om det :) Puss
Gabrielle, Bella, Grande

2012-12-11 @ 04:48:12
Frida

Oj vilken lång text. Bilderna var fina iaf!

2012-12-13 @ 23:55:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0