Hemma i Bogota

I lördags flög jag hem från värmen och landade i kalla Bogota på eftermiddagen. Man brukar ju säga: Borta bra, men hemma bäst, men jag vet inte riktigt om det stämmer in här. Jag skulle mer än gärna stannat en vecka till i den 35 gradiga värmen. 
 
Medellín, staden som vi besökte först, var fantastiskt. Staden var mycket renare än Bogota, värmen var behaglig och gatorna var omringade av palmer. Under lördagen besökte vi Museum av Antioqia som har massa konst från Botero, som är Colombias mest kända konstnär. Vi åkte även upp för berget i en linbana och besökte en park, innan vi åt en suuuper god sushi på en restaurang som hade en utsikt över hela staden.
På söndagen åkte vi hem till Cristinas pappa som bor i ett hus utanför Medellín. Där blev vi bjudna på en typsik maträtt från Medellín, Bandeja Paisa. Det är en maträtt med allt du kan tänkta dig; ris, bönor, tomater, bananer av olika slag, knaper bacon, arepas, korv, blodkorv, guacamole, avokado och kött. En salig blandning som faktiskt är väldigt god!! :) Mums!
 
När vi anlände till Cartagena blev jag först chockad över värmen. 35 grader mot Bogotas kalla 17 grader.. 
Jag och Cristina bodde i en jättefin lägenhet vid havet med fyra killar från hennes universitet. Fyra andra kompisar, två killar och två tjejer, var också med på resan men bodde i en annan lägenhet. Lägenhetshuset var modernt och låg veckert beläget precis vid havet, med poolen ut mot havet. 
Dagarna spenderades mest vid poolen eller vid havet. Det var så varmt, så fort man lämnade lägenheten(vi hade 16 grader på vår aircon) så börjades man svettas som bara den. De enda platserna man kunde vara på utan att svettas ihjäl vad vid poolen och havet. 
En eftermiddag bestämde vi oss dock för att göra något mer turistiskt. Jag, Natalia, Cristina och Juan Jose tog en taxi in till gamla stan och hyrde cyklar. I en timme cyklade vi runt under solnedgången och beskådade den otroligt fina staden. Den gamla staden i Cartagena påminner mycket om gamla stan i Stockholm, men små gator och fina gamla byggnader. En timmes cyklades i värmen var nog då svetten rann från oss alla. En kall cola light var pricker över iet för att göra eftermiddagen perfekt. 
Den gamla staden är omringad av en mur, som förr i tiden skulle skydda mot pirater, då staden ligger vid karibiska kusten. Den resterande delen av Cartagena är inget speciellt, mest höga byggnader precis som vilken annan stad som helst. 
På kvällarna åt vi lucnh/middag tillsammans innan vi åkte in till gamla stan för att åka till någon bar eller klubb och dansa så svetten rann innan den kalla sköna lägenheten väntade för lite sömn. 
 
Det var riktigt kul att få chansen att åka på denna resa och se lite mer av Colombia. Nu väntar Amazonas den 3e till 7e december, sen får vi se om jag har råd/hinner med någon annan resa också :) 
 
Kommentera gärna om ni har några frågor om resan :) Här kommer mass bilder, puss
 
Jag och Cristina - Jag och Botero-konst
 
Medellín

SUUUPER god sushi - Cristina, jag och Botero-konst
 
Bandeja Paisa
 
Utsikten från balkongen - Juan Jose, Felipe och Julian i poolen
 
Natalia, Cristina, jag och Beto Ronderos på stranden - Lek på stranden
 
Poolen vid havet 
 
Solnedgången när vi cyklade
 
Jag - Asheley och Jag
 
Gamla stan - Cristina
 
Fler bilder kommer någon annan gång :) 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0