Läkemedel i Colombia

Jag har under senaste tiden fått väldigt många bett av olika slag, vi vet inte riktigt vad det är. Dessa bett kliar så otroligt mycket, vilket leder till att jag vaknar varje natt och kan inte somna om. Nu har jag sprayat hela mitt rum med insektsdödande medel, vilket jag hoppas hjälper. Jag har ju dock betten kvar, och de kliar och kliar.. 
För att få ett stopp på detta så gick jag och Vanessa till apoteket idag innan jobbet, för att köpa en klimedel, som bedövar betten. Eftersom jag inte hade något recept eller hade varit hos läkaren förväntade jag mig ett medel som inte är så starkt och som inte riktigt funkar, sånt som man kan köpa på apoteken i Sverige utan recept. 
Mannen på apoteket gav mig en tub med kräm vilket kostade mig 16 kronor. Jag kollade upp denna kräm på internet, bland annat på FASS. Där står det att det är en väldigt stark kräm som används vid svår exem, 
psoriasis och liknande saker. Detta läkemedel var receptbelagt. I Sverige i alla fall. Här kunde jag köpa det utan problem.. Vet inte riktigt om jag vill använda det för mina små fjuttiga bett när jag läser vad det används för. Jag ska rådfråga Mamma och Celle! :) 

I och med att jag kunde köpa detta utan problem gjorde det mig nyfiken. Jag och några kollegor började prata om detta. Det visade sig att en av dem opererade sig för ett tag sen. Han fick då tramadol utskrivet. För er som inte vet vad detta är så är det en mycket starkt smärtstillande medel, om jag har förstått det rätt. Ungefär som en drog, som i Sverige endast används vid extrem smärta(?). När han skulle gå till apoteket för att hämta ut sin medicin så hade han glömt sitt recept. Här i Colombia så finns det inget dataregister för sådant. Först ville inte apotekaren ge ut medicinen, men efter att min kollega lovade att han hade ett recept hemma så fick han ut medicinen ändå. 
Han fick altså hämta ut tramadol utan recept! Helt sjukt! 
 
En intressant grejj som är väldigt olikt mot Sverige.. :) Puss på er


Kommentarer
Annica

Googla vägglöss, inte osannolikt

2012-11-09 @ 06:03:10
Josefine

Vägglöss kan det nog vara! Det har vi i mitt hus... Dock inte i min korridor men jag börjar bli orolig :P Skype snart igen?

Svar: Usch.. Anisimex kommer på torsdag och ska kolla vad det är... :SJaa, skype i helgen? :D
Gabrielle, Bella, Grande

2012-11-11 @ 11:02:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0