Varför Colombia?

Ofta när jag berättar att jag ska åka till Colombia i 5 månader får jag frågor som; Varför?? Colombia?? Är du galen??

Det hela började med att jag sista året i gymnasiet kopplade ihop mitt projektarbete och AFS, utbytesorganisationen jag åkte till Nya Zeeland med. Jag arrangerade en skidresa för alla utbytesstudenter i Sverige. Precis innan resan skulle äga rum, efter allt arbete och planering, så gick jag och generalsekreteraren för AFS Sverige, Marit, ut och tog en matbit, för att koppla bort allt arbete och bara ta det lugnt!
Under middagen kom det upp att jag gärna ville ut och resa, lämna Stockholm och se något mer ute i världen. Det var då Marit som kom med den brillianta idén att jag skulle åka och praktisera/volontära för AFS i något annat land och Colombia var då det första som kom på tal. När en sån chans dyker upp är jag inte den personen som velar, vill åka någon annanstans, eller säger nej. Klart jag skulle ta chansen att åka till Colombia, hur häftigt som helst!!
 
På AFS-kontoret i Bogota finns det även en svensk tjej, Vanessa, som jobbar där. Det är hon som hjälpt mig att fixa boende, papper till visum mm. Känns väldigt skönt att ha en svensk där som jag vet att jag kan prata med!
 
Många tycker att jag är helt galen som åker till Colombia, kanske inte världens tryggaste land. Colombia har dock under de senaste åren blivit mycket tryggare, vilket bland annat har lett til att de i dagens läge tar emot utbytesstudenter och volontärer från hela världen, och jag är en av dem. I Bogota finns det, precis som i alla städer, områden man bör undvika. Det som gäller är att lyssna på dem som bor där och ta till sig deras råd, så bör allting gå bra.  
 
Jag är inte den som säger nej till upplevelser, här hoppar jag fallskärm i Nya Zeeland
 
17 dagar kvar nu och jag är såååå taggad!!


Kommentarer
Josse

Fan vad coolt! Vad kommer du göra liksom? Jobba på kontoret? På läger för utbytesstudenterna där?puss!

Svar: Ska bli sjuuukt kul! Jag kommer jobba på kontoret, åka och besöka alla utbytesstudenter och vara med på läger! Tagggaaadd!!! :) Puss
Gabrielle, Bella, Grande

2012-07-12 @ 22:33:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0