Dag 1: JAG LEVER!!

Efter att ha ätit frukost på Arlanda med Mamma, Anders, Sandra och Alex och fällt lite tårar i min ensamhet så hoppade jag på planet och började min resa. Allting gick jätte bra, satt bredvid en kille från Malmö till Miami som skulle till México och plugga i sex månader, skönt att få prata av nervositeten lite.

När jag kom till Bogota flygplats skulle jag själv ta en taxi till lägenheten. Vanessa hade berättat var jag skulle ta den så det skulle vara säkert samt visat hur huset såg ut. Det första jag märkte när jag satte mig i bilen var att det inte fanns några säkerhetsbälten och alla körde både galet och fort. Kände mig halvt rädd när jag satt i baksätet, helt själv en främmande stad och förstod inte vad någon sa.
Min spanska, som jag tyckte var ganska bra innan jag åkte hit, är ett skämt. Med nöd och näppe lyckades jag fråga taxichauffören om han ville ha pengar innan eller efter resan, men jag vågade och kunde inte fråga om växel, så han fick en trevlig dricks på 20%. Men att åka taxi i 30 min och betala typ 120 kr med dricks är helt okej :)

Väl framme i lägenheten möttes jag av Vanessa och hennes kompis Marcela. Efter en kopp te och lite allmänt snack så var det dags hoppa i säng i mitt nya rum(som jag bara skulle ha i natt, för imorgon åker en fransktjej hem och då får jag hennes rum).

Idag så börjades det med en riktigt god brunch, tror jag betalade 40 kronor för kalaset, känns ganska lagom J Det var jag, Vanessa, Mike(roomie) och 3 av deras kompisar, kul att lära känna lite folk här. Dagen fortsatte med en långpromenad med Vanessa, som visade mig en mysig marknad, lite shoppingställen mm.  Köpte lite nödvändigheter, typ simkort!
Mitt Colombianska nummer är: 0057 3142 933 997. Jag kan tydligen inte skicka sms till utlandet, men kanske kan ta emot :)

Under dagen har jag inte blivit rånad, skönt! Det är tydligen inte så vanligt att man blir rånad, vanligast med ficktjuvar. Man ska dock vara försiktig såklart och inte gå själv etc. När jag och Vanessa var på promenad gick det dock förbi två stycken konstiga killar, var av en gick med en kniv i handen.. Weird!

Handlade massa mat här och det finns sååå mycket goda frukter. Kan inte alla namn, men köpte på mig massa godsaker hem till smoothies och till yoghurten. Mums! Deras avokados är typ 3 gånger så stora som våra och ska tydligen vara jätte goda. Blir lite avokado/tomat sallad till middag tror jag :)

Ska ta massa bilder imorgon och lägga upp, är ju första dagen på jobbet!

Än så länge är Bogota niiice och alla roomies är super snälla!! Känns som att jag verkligen kommer trivas här!

Hörs sen, puss och kram



Kommentarer
darten

Kul att du är där nu! Ta det försiktigt bara, dem här länderna är inte att leka med!
Ha det så bra!! :)

2012-07-30 @ 00:34:24
Erica

Så skönt att höra att du är framme och mår bra! Glöm inte att skicka din adress så man kan skicka brev!
Puss&kram

2012-07-30 @ 06:16:58
Josefine

Bra att resan gick bra! Ha det underbart nu! <3

2012-07-30 @ 14:27:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0